Dagens ridpass

Inleder med världens tråkigaste rubrik men men..
 
Sitter här på rummet igen efter ett härligt ridpass i det fina ridhuset. Helt fantastiskt när man lyckas få ha ett ridhus helt för sig själv. Får passa på innan skolan drar igång för då lär alla vara i stallet ungefär samtidigt och rida samtidigt då dagarna består av studier och skola.
 
Hipplogprogrammet är det enda programmet som ännu inte har startat på Flyinge utan det är bara övriga program och gymnasie elever på vistas där än så länge, vilket gör att vi hippologer har det ganska lugnt här på Gustaflunds om dagarna. Än så länge är vi fyra, kanske fem nu då det rullade in en transsport på stallplan här på gården, övriga är Unghästutbildare och Hovslagare. Roligt med lite variation och att man kanske inte bodde ALLA hippologer under samma tak, då skulle vi nog lätt kunna bli osams och man inte får vara ifrån varandra om kvällarna. Av det gänget som är här nu så verkar det rätt så lugnt överlag. Jag vet att jag kommer trivas.
 
Qultus ridpass:
Han var rätt stressad och på tårna i början, så blev mycket skrittjobb till en början för att få honom att slappna av i den nya miljön, han måste få kika på speglarna och ser vad som händer utanför fönstren innan han kan koppla av. Fortsättningsvis red jag i trav och galopp på samma sätt, låta honom titta av sig innan jag började ställa några krav på honom. Efter 15 minuters uppvärmningen började han slappna av och jag kunde börja arbeta honom ordentligt. 
 
Jobbade honom på en del 10m volter åt båda håll för att få honom att vända när jag bad om det och inte 5 meter senare. Han var lyhörd för skänkeln framåt och sidled, dock vet jag inte riktigt vart bromsen var idag. Han hade väldigt mycket energi. Jobbade i galopp på stora volten till en början, ökade och minska språng men bibehålla samma runda språng oavsett om jag kortade eller längde. Det gjorde honom lite trött och jag kände hur ryggen arbetade under mig.
 
När han väl var lite trött i kroppen kunde jag jobba lite med öppna både från och mot väggen, lättare mot såklart då det bromsar honom lite. Men lyckades även göra några fina från väggen. Gjorde även en del skänkelvikningar på hörnlinjerna idag när jag med koll på honom, igår föll han mest isär eftersom han var lite ofokuserad men idag gick det bra, det är bra ibland med inramning som ett ridhus.
 
Efter det galopperade jag av honom i lätt sits och även travade av honom ordentligt innan vi gick en prommis mellan hagarna.

Kommentera här: