Igångsättning

Senaste dagarna har jag satt igång Qultus efter hans 14 dagars vila. Skriver lite kort om vad jag gjort och varför.
 
Torsdag: Longering samt lite lösgalopp, dels för att kunna se om han ändrat sitt steg något eller om jag kunde några ojämnheter innan jag sitter upp. Såg ingenting och han var ganska busig och bockade fint i galoppen, så han fick även bocka av sig utan lina vilket han gjorde, han pep och hoppade och bockade som en tok! Kul att se att han är så glad!
 
Fredag: Uteritt med böjning och ställning på rakt spår, busig och fin!
 
Lördag: Lätt arbetspass på banan, för att känna igenom sidorna och se följsamheten. Inte alls så bråkig i munnen som har var innan vilan eller så var jag mer avslappnad, säkert både och! Dock kände jag att han inte riktigt sträckte fram höger fram i galoppen, den kändes liksom stötig om man jämför med hur hans galopp ska kännas. Red ett tag till med lösgörande för bogarna och galopperade mer sen och då kändes det bättre.
 
Söndag: Longering + arbete på banan. Mamma kikade även om hon kunde se något vilket hon inte gjorde, jag tyckte dock att galoppen i höger var detsamma som dagen innan, så jag red lite lösgörande då igen och kände därefter ingenting i galoppen, förhoppningsvis är det bara stelhet eller en lättare sträckning från hagen eller något liknande. Han kändes väldigt fin faktiskt, positiv till arbete och trampar på under sig och slappnar av bra!
 
Måndag: Uteritt med gänget, det blev en bra lång runda. Vi hade tänkt bada med kossorna var flyttade till den hagen man ska igenom för att komma ner till stranden så det får vi ta en annan gång istället. Vi stötte på en hel del rådjur och en fjolårsälgkalv som gjorde utfall mot oss innan den drog vidare. Läskigt det där, med älgar. Det är ju så stora och snabba!
 
 
Idag har vi varit på kliniken för vaccination av botulism, första sprutan av tre. Han kommer ju börja äta hösilage nere i Skåne så då vågar vi inte riskera något så bästa är att vaccinera. Och det var ju såklart ett föl på kliniken.. Vilket förvandlade min snälla och lugna herre till en galen hingst! Han skrek och pep och flög runt i boxen så fort fölet syntes.. Knäppa häst!

Kommentera här: