Uppvisningsskick

När man läser till Hippolog och vistas på dessa häftiga anläggningar där alla möjliga människor kan dyka upp så blir man lite nördig för det här med att ha sina hästar i uppvisningsskick. Med uppvisningsskick så menas att hästen ska vara välfriserad, välputsad, rena hovar, fin svans och ansade kronränder. 
 
Som hippolog blir man drillad till att göra detta redan från dag 1 då det är en del av betyget sedan, man får även en kurs i knoppning och frisering så man lär sig de perfekta Flyingeknopparna. Stenhård fläta som är stenhårt rullat som fästs med en enda gummisnodd. 
 
När jag började hippologen så hade jag inte alls samma känsla för det där med klippning och frisering som jag har nu, mina hästar klipptes bara på kroppen med en sadelruta, benen och huvudet kvarlämnade, nu skulle det inte alls ske, från topp till tå ska de vara klippta. Skulle aldrig ens tänka tanken på att knoppa Qultus man innan tävling, men det har faktiskt skett flertalet gånger nu. 
 
Såhär ser mina skolhästar ut i dagsläget, putsblanka pälsar och välklippta kronränder! 
 
 
 
Hur ser ni på skötsel av päls och man? 

Kommentarer:

1 Jenny Persson:

Jag skulle önska att jag var bättre på det där med att ha hästarna i uppvisningsbart skick. Förut, när jag bara hade 1-2 hästar att putsa på, så var jag mer för det där med frisering och puts. Det är ju jättekul och trevligt att ha uppvisningbara hästar. Dock har jag lite fler hästar att ta hand om just nu och oftast blir det mest bara den vardagliga rykten. Klart att jag trimmar man, svans, hovskägg och klipper dem vid behov, men att hålla dem i polerat skick hinns tyvärr inte med. Och så har jag en chef som gillar att släppa ut dem utan täcke i leriga hagar.... :P

2 Linda:

Alltid roligt att ha en välpolerad häst! Men ibland kan jag nog erkänna att Josie råkar bli lite skäggig... ;)

3 Katarina:

Jag har en akhal teké så finns inte så mycket hovskägg och sånt att klippa (; han är typ född i uppvisningsskick x)

Kommentera här: