Dagarna går i ett

Hej! 
 
Praktikdag 3 avklarad,  still alive! Haha nej det är verkligen inte så illa, hästjobb eller hästrelaterade arbeten är ju väldigt krävande på kroppen och det måste man vara fullt medveten om innan man ger sig in i ett sånt här yrke. Jag som innan arbetat på ridskola vet ju med mig redan därifrån hur tufft det kan vara med långa dagar, även om ridskolejobbet inneburit mestadels mockning, sopning och fodring - alltså de tunga bitarna i yrket. Det är lite skillnad att vara här, fodra, mocka några få boxar på morgonen och sedan bara rida och fixa hästar åt de andra som ska rida. Även om dagarna börjar 07.30 och slutar 18.00 så är det inte alls så att kroppen tar så mycket stryk, visst känner jag av lite i musklerna efter att ha ridit 4 hästar varje under dessa dagar här men det är det man vill göra, rida och utvecklas
 
Jag tänker tillbaka lite på hur mina tre år på hippologen varit, hur man faktiskt kan se skillnad på de olika årskurserna ur slitsamhetssynpunkt. Första året var väldigt tufft, både teoretiskt och fysiskt, vi var ingen direkt sammansvetsad grupp till en början och det kändes som om man inte gjorde annat än hade stalltjänst (fast vi egentligen var uppdelade i grupper, precis som alla andra år också). Kanske kändes det mest för att man hade så lite ridning och så mycket teori och är man ingen stjärna på det där med studier så var väldigt jobbigt stundtals. 
 
År två då? Jo även där, väldigt slitsamt, vi var dock ihopblandade med Strömsholms treor då för att dela på hästar och stalltjänster för att få det mindre slitsamt men fy så mycket det var att göra, och där kändes det verkligen som om man aldrig var ledig från att ha stalltjänst och hade man  stalltjänst så hade man troligtvis några hagbyten under dagen också. 2 timmar om dagen gick hästarna ute. Däremot, valde jag ju att ha med mig Qultus i utbildningen förra året vilket underlättade extremt mycket för mig, jag kunde vara klar med allt när skolan var slut för dagen eftersom Qultus blev riden under lektionstid och fick mockat till sig på stalltjänsterna. Väldigt skönt! Då kunde man ändå lägga mer fokus på de kurser man läste under år två. Jag spenderade väldigt mycket tid med min dator, ett word-dokument och e-hoof.com för att kunna göra min litteraturstudie om strålbenshälta. 
 
År tre, bästa året än så länge, alldeles för kort tid kvar av de bästa tre åren i mitt liv. Klassen är nu delad så att 9 stycken är ju kvar på Strömsholm och vi andra 12 är på Flyinge, självvalt och ingen behövde bli tvingad till sin plats - också väldigt positivt. Trots att vi bara är 12 personer nu så har vi ändå delat upp oss på stalltjänsten i tre grupper om fyra personer, vi har ett väldigt enkelarbetat stall med foderautomaterna och Flyinges fantastiska hösilagemaskin. Hästarna går ute antingen förmiddag eller eftermiddag, alltså ett hagbyte per dag. Vi har nästintill inga teoretiska lektioner, utan bara praktiska och de teoretiska vi har är mest eget arbete som tillexempel vårt examensarbete. 
 
Så ja, slitsamt får man lära sig att det är men det lönar sig även i slutändan. Man blir bra på att strukturera upp saker och bra på att effektivisera arbetet, något man självklart kommer ha användning för ute i arbetslivet. 
 
 
Nej, dags att sova, klockan är 21.30 här i Bulgarien och klockan ringer ännu tidigare imorgon då ett antal hästar ska iväg på hoppträning i ett annat ridhus, ska försöka knäppa lite bilder under dagen imorgon. Och jag ångrar inte ens sekund på mitt val av praktikplats! 

Kommentera här: