Bett/bettlöst

Nu har det skett, första starten med ett ekipage som tävlade i hoppning, i repgrimma!
Jag tycker det är fantastiskt kul att se att någon verkligen kämpat för detta så länge och sedan kan uppfylla sin dröm, rida på Ryttarstadion med sin fina häst i repgrimma med ett OK från överdomaren.
 
Jag själv har aldrig använt mig av en repgrimma och över väldigt dåligt påläst om dess funktion så därför skulle jag inte använda det på min häst utan kunskap hos mig, vill ju inte skada hästen om jag skulle göra fel. Vet många som använder det vid ledning eller lastning, sen har man alltid sett många youtube-klipp där folk longerar eller rider i repgrimma. Men jag förstår inte dess funktion direkt.
 
Bett däremot, finns det miljontals av. Många bättre än andra, sen tror jag på det faktum att handen är hästens värsta fiende och inte bettet i sig. Jag kan inte tänka mig ett bett som skadar hästen om det bara ligger stilla i munnen eller om ryttaren använder sig av små hjälper. Däremot en skarp hand och ett skrapt bett är det värsta, tror jag, för hästens mun.
 
Jag själv har en hög med bett hemma, men använder helst mitt tredelade eggbett, fasta ringar som inte nyper i mungupan.
 
 
 
 
 
Min första storhäst jag hade reds på ganska skarpa bett, pelhamstång och kulbett. Jag red honom också på kulbettet till en början men tyckte han var så skarp. Jag bytte helt enkelt till ett bett som klassas som ett mildare bett, tredelat. Det var sån skillnad! Jag tror många betslar upp hästen helt i onödan. Målet med sin ridning är väl ändå att kunna rida med skänkeln och sätet och inte med handen? Handen ska bara stötta upp hästen. Jag strävar efter det i min ridning, men jag och min häst är inte där än, framförallt så är inte jag där än. Jag har mycket kvar att lära om min ridning.
 
Jag tycker framförallt inom hoppningen så ser man fruktansvärt mycket olika bett på olika hästar. Bett jag aldrig hört talas om eller sätt tidigare. Frågan är; behövs det verkligen så många olika bett?
 
Jag kommer definitivt någon gång i framtiden att testa mig på någon typ av bettlös form, inte hackamore då det fortfarande klassas som en bett-typ. Utan ett helt bettlöst träns, som sidepull. Sen vad jag tycker om det då, kan jag ju återkomma till.
 
Jag hoppas det ska bli mer godkänt att man får tävla bettlöst så alla som vill har chansen att göra det. Emma tog första steget, vi andra kan hjälpa till på traven! Jag tycker Emma var både duktig och modig som genomförde detta, med överdomaren som en hök efter sig för att kontrollera vartenda steg hennes häst tog men det gick ju vägen iallafall!
 
Läs Hippsons artikel om Emmas tävling HÄR
 

Kommentera här: