Hippologens antagningsprov

Mars månad är snart på igång och det närmar sig antagningsprov för hippologen som i år går av stapeln på Strömsholm. Fick en kommentar häromdagen där en fråga om hur man kan förbereda sig bäst inför antagningsprovet. Antagningsprovet är ju i maj så tänkte att det kan vara bra att publicera detta redan nu för att man kan inte göra en kvickfix över en vecka utan lite tid kan behövas att förbereda sig både fyskiskt och mentalt på vad som komma skall. 
 
Det året jag gjorde antagningsprovet gjordes det även på Strömsholm, det är ju uppdelat så att antagninsproven skrev 2 år på Flyinge och 2 år på Strömsholm osv. Detta har medfört att jag även under mitt första år på hippologen var med som hjälpreda under antagningsprovet för de som nu läser andra året. Så man kan få en inblick hur det är att stå bakom kulisserna och höra vad de som dömer tittar på och säger/tänker.
 
Det är en väldigt tuff men rolig dag, tidig morgon till sen eftermiddag håller det på så för det första så ska man se till att vara utvilad för att kunna fokusera hela dagen och framförallt orka med pressen som är på en under dagen. Man vill ju såklart prestera till max! 
 
Ät och drick ordentligt, en hungrig kropp är också en energilös kropp. Du ska kunna genomföra både ett hopp- och dressyrprov med hästbyte inräknat samt kunna presentera en häst vid hand. 
 
Ha med dig rätt saker till rätt plats, är det ridning som gäller se till att du har med dig ridutrustningen samt sporrar och spö. Handskar är väldigt bra att ha vid häst vid hand-provet! 
 
Lyssna noga på instruktionerna som ges, även om det är ett nervöst tillfälle så försök hålla dig skärpt. Lyssna på vad ni ska göra och hur. 
 
 
 
Detta är 6 korta saker om vad man ska tänka på under själva dagen, men det är ju som sagt ett tag kvar tills dess, många håller säkert på att förbereda sig redan nu för kommande händelse. Jag själv red väldigt mycket olika hästar inför mitt antagningsprov, arbetade på en ridskola (delvis för att yrkeslivserfarenheten inte tagits bort som krav än) och hade till förmån att ha en väldigt bra chef som gärna ville att jag skulle läsa denna utbildning och hjälpte mig väldigt i både dressyren och hoppningen. Red flertalet olika ridskolehästar och tränade mycket på ridvägarna och kommandon. Det är ju väldigt enkelt att blanda ihop det i stundens hetta. I hoppningen tränade jag mycket på att rida olika antal galoppsprång på samma distans för att känna kontrollen för galoppen. Och i dressyren låg det mycket fokus på sits och inverksansridning. Häst vid hand är något jag hade med mig sen jag gjorde hästskötarexamen så den delen läste mest på lite om i Mats Mellbergs bok "Hästhållning i praktiken". Det är ju även han som dömer denna punkt under antagningsprovet. Och jag övade en del hemma på att hålla tyglarna rätt, ställa upp hästen korrekt (med öppen sida mot domaren) för att känna att jag hade koll på grejerna. Så se till att ha mycket ögon på er vid ridning, få sitsen korrigerad, ha en tydlig plan i ridningen, och var inte rädd att agera för att du ska sitta fint i sadeln. 
 
Det är ju ändå olika delmoment som bedöms under denna dag, det är många som söker och det finns ju bara ett visst antal platser. Så konkurrens finns det alltid men tänk inte så mycket på hur de andra rider och beter sig utan fokusera på dig själv och din prestation. Tänkte skriva att man ska undvika misstag, men sånt händer och är man medveten om det och kan berätta det för de som dömer är det positivt. Jag vet att jag bland annat ställde upp hästen felaktigt med öppen sida bort från domaren under mitt häst vid hand-prov men jag nämnde det under dialogen man har efter varje moment med de som dömer. Så hela dagen är inte förstörd på grund av ett litet misstag utan håll modet uppe hela dagen och fokusera på det du ska göra just där och då. 
 
Antagningsprovet är en tuff dag, utbildningen är tre tuffa men lärorika år! 
Lycka till alla ni som ska söka antingen i år eller kommande år! Bara att söka är en utbildning i sig. 
 
Även Qultus har antagningsprov, han var inlånad som hopphäst under provdagarna 2014 

Kommentarer:

1 Gunilla Lexing:

Hej där tjejen! Mormor läser allt du bloggar, och jag är så STOLT över dig och att jag är din mormor. Önskar dig all lycka du är värd i Bulgarien, men ser fram emot att ha dig hemma igen. Massor med Kramar.

2 Fredrika:

Hej. Jag är en 16 åring som drömmer om att komma in på hippologen en dag. Men en sak som oroar mig är om jag är tillräckligt duktig. Antagningsprovet gör mig nervös. Jag har aldrig startat en tävling, men har hoppat pay and jumper upp till 80 cm på ponny, och lc på pay and ride. Rider på ridskola i dagsläget. Just nu går jag hästgymnasium där vi håller på att visa häst för hand med signalementsbeskrivning osv. Sedan får vi träna upp våran sits och inverkan. Men det känns ändå som att det inte räcker till.

Så min fråga är alltså vad tycker du att man måste kunna och ska ha med sig i bagaget när man söker till hippologen? Är det tufft att ta sig igenom antagningen och är konkurrensen stenhård, eller räcker det med att man kan rida på en normal nivå och kommer in? Tacksam för svar <3

Svar: Hej! Vad kul att du vill söka hippologen senare! Antagningsprovet är tufft både för kroppen och för huvudet. Det är en lång dag med många intryck och mycket prestation och information. Det absolut bästa att ha ridit så mycket man bara kan innan, rådfråga någon som vet hur du rider om du är redo eller inte och sen såklart söka! Man bedöms på flera olika moment under dagen och skulle man inte klara någon del så får man oftast tips på vägen för vad man ska träna på inför nästa års sökning. Det är alltså aldrig fel att prova att söka och att göra det flera gånger. Idag är det inte så stora krav som det var när jag sökte, då skulle man arbetat inom hästnäringen först. Och eftersom detta är borttaget ger det självklart fler som söker än vad det var för några år sedan.

Så mitt tips är egentligen att försöka känna efter själv, klarar jag av att rida rörelser i LA programmen? Klarar jag av att hoppa bana på 1,00-1,10? För det gör man bland annat under provet ☺ Lycka till!
Isabelle Lexing

Kommentera här: