Det här med riding

Ridning är ju ungefär vad min vardag består av just nu, och jag älskar det, älskar utvecklingen, kunskapen och känslan för hästen. Det är så himla kul att lära sig - hela tiden! 
 
Snart är vecka 13 här, den veckan innebär att jag ger mig på det sista blocket i mitt hippologstuderande, mitt hoppblock! För det är ju så att under det tredje året på hippologen är det dags att välja, dressyr eller hoppning? Vad vill man lägga lite mer själ och krut på? Jag velade länge fram och tillbaka redan i ettan och tvåan men under tredje året har det varit ganska självklart att det är hoppningen jag brinner för. Så det ska det bli, hoppning, massor med hoppning! Vi kommer ha 2-3 skolhästar att arbeta med under veckorna för utvecklas på bästa sätt. Vi fick innan vi gick ut på praktik önska skolhästar till vår lärare Ann-Catrin med olika motiveringar kring val m.m. så det ska bli spännande att se vilkha hästar man får nu och vad hennes tanke är bakom hennes val. 
 
Vecka 13 innebär också att jag gjort klart min VFU här i Bulgarien, här har jag sett och upplevt mycket ridning och hoppning på olika nivåer. Bara att titta på mycket ridning är utvecklande i sig och jag står mer än gärna om tid finns över vid ridbanan för att kika på vad Ivo har för sig. För tillfället är stallet fyllt med blandat material här, allt från gröna fyraåringar till Ivos GP-hästar. Vilket också är utvecklande i sig att se utvecklingskurvan på de hästar som befinner sig i stallet. Har sett stora framsteg hos många av hästarna under min tid här och det kan ju inte ligga bättre i tiden för utveckling än nu när tävlingssäsongen drar igång. 
 
Idag har jag suttit på tre hästar, samma tre som igår och dagen innan det. Jag känner att jag kan rida dem på ett annat sätt nu och fått massor av hjälp av Ivo med lättheten med hjälperna och konsekvensen av hjälpgivningen. Vill bara vara som hästarna och ha en utvecklingskurva som är spikrak uppåt NU! 
 
Det jag vill få fram med det här är iallafall hur häftig ridsporten är, jag har ändå ridit sedan 6 års ålder, alltså närmare 18 år (herregud vad gammal jag börjar bli) och det finns alltid något nytt att lära. Det är det som gör sporten så häftig att man kan utvecklas oavsett ålder. 
 
 

Kommentarer:

1 isasriddagbok.blogg.se:

Shit vad härligt det låter! Har alltid tänkt att Hippolog inte är något för mig, men ska kanske tänka om ;)

Svar: Det tycker jag definitivt ☺ helt klart den bästa utbildningen som finns att läsa!
Isabelle Lexing

Kommentera här: