Fakta om Bulgarien

Okej, nu har då 9 veckor spenderats i en stad som heter Stara Zagora i Bulgarien. För tillfället borde jag nu befinna mig på planet tillbaka hem till Sverige, Skåne, Flyinge och mina sambos. Men för att summera min tid här så har jag jobbat på ett inlägg med lite fakta om just detta landet, upplevelser jag tycker ska poängteras lite extra och som kan vara bra att veta för en vistelse hit. Så här kommer en lista med saker som kanske skiljer Bulgarien från Sverige en del och en del saker jag snappat upp under min period här! 
 
• Först och främst - BILLIGT, du kommer undan väldigt billigt med både skönhetsprodukter, mat och kläder! 
• Vädret - värmen kommer redan i februari om det är ett bra år, och då pratar vi om 20°c och sol
• Fruktstånden på gatorna - färsk frukt till bra priser 
• Jordgubbar som smakar sött och gott redan tidigt på året
• Restaurangerna, billig och god mat
• Bio med snacks för 40 kr
• Ingen åldergräns på puber, tillkommer efter visst klockslag
• Extremt goda smörpopcorn - köpt med mig flera hem till Sverige
• Alkoholen köps på mataffären och då gäller det inte bara den lågprocentiga 
• Apropå alkoholen, legitimation frågar de inte ens efter
• På restauraner är menyerna skyltade med hur stor portionen är i gram
• Bulgarer är dåliga på engelska 
• Även annat folk som bor här 
• finns självklart undantag! 
• Men man kan komminucera med teckenspårk istället 
• Men man måste veta att nicka = nej och skaka på huvudet = ja
• Dubbat på TVn, nästan allt är dubbat till Bulgariska
• Taxikostnader - också det extremt billigt, man kan åka från stan och till stallet för 8 leva (45kr)
• De älskar Tyskland, Lidl och Kaufland är de största matvarukedjorna som finns - Tyska kedjor
• Hjälpsamma - alla bulgarer är trots taskig engelska alltid där för att hjälpa en
• Och såklart, det är vackert! 
 
 
Här var en liten lista, och ja denna har jag inte hafsat ihop precis nu utan det har arbetats med under flera veckor för att inte missat någon punkt. Tack för denna gång Bulgarien, Amanda, Ivo och hela teamet. Tack för dessa fantastiska veckor med massor av nya upplevelser. Detta är inte det sista ni ser av mig. 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: